Uppförandekod för Vattenindustrin 

För Vattenindustrin är det viktigt att verksamheten bedrivs på ett sätt som tydligt håller sig inom konkurrensrättens ramar. Konkurrensrättens syfte är att stimulera fri konkurrens vilket har föreningens fulla stöd. Vattenindustrin antog uppförande-koden i januari 2015 och koden uppdaterades senast i oktober 2025. 

Vattenindustrin ska iaktta koden inom föreningen och medlemmar som söker medlemskap i föreningen måste förplikta sig att följa koden. 

Uppförandekoden syftar till att ge klara regler för Vattenindustrin och dess medlemmar. Överträdelser av koden kan leda till uppsägning av medlemskap. En annan konsekvens är att föreningen och dess medlemsföretag, på initiativ av Konkurrensverket, av domstol kan åläggas att betala s.k. konkurrensskadeavgift. Sådan avgift kan uppgå till synnerligen höga belopp. 

Följande regler ska alltid iakttas inom Vattenindustrin:

Grundläggande arbetssätt

Vid varje möte med styrelsen, fokusgrupp eller annat samarbetsorgan under vilket marknadsrelaterade ämnen diskuteras, ska minst en representant från kansliet beredas möjlighet att delta. Representanten ska vara uppmärksam på ämnen som är konkurrensrättsligt känsliga. Om tveksamhet uppstår får ämnet inte diskuteras förrän en expert på konkurrensrätt konsulterats och dennes råd innebär att ämnet kan diskuteras utan problem eller att ramarna för diskussionen blivit klargjorda. 

A. Förbjudna ämnen

Följande ämnen är förbjudna vid möten med styrelsen, fokusgrupper och andra samarbetsorgan anknutna till Vattenindustrin, särskilt om informationsutbyte i dessa ämnen sker mellan företag som är konkurrenter: 

B. Ämnen som kan utgöra ett problem

Följande ämnen kan under vissa omständigheter utgöra ett konkurrensrättsligt problem, i synnerhet på en starkt koncentrerad, oligopolistisk marknad, d.v.s. en marknad med få aktörer. Ämnena får därför endast diskuteras efter samråd med en expert på konkurrensrätt: 

C. Ämnen som inte utgör ett problem

Följande ämnen utgör i stor utsträckning kärnverksamhet för branschföreningar såsom Vattenindustrin. Diskussioner och samråd om dessa ämnen utgör normalt inte några problem enligt konkurrensrätten, under förutsättning att ämnen som anges under punkt A. ovan inte berörs: 

Tillämpning av koden och handlingsregler 

Tvivel kan någon gång, uppkomma om ett förfarande, särskilt sådana som anges under b) ovan, är förenligt med konkurrenslagens förbud mot konkurrens-begränsande avtal och samordnade förfaranden. Den fråga som då bör ställas är vilket syfte handlingen har och vilka effekter den har. Förfarandet är otillåtet om syftet är konkurrensbegränsande. Detsamma gäller om effekten av förfarandet är konkurrensbegränsande även om förfarandet inte har det syftet. En konkurrens-begränsande effekt föreligger om de berörda företagens oberoende uppträdande på marknaden äventyras. 

Om det inte med ledning av ovanstående kriterier är uppenbart att förfarandet är lagligt bör den ansvarige för verksamheten stoppa den pågående verksamheten och inhämta råd från konkurrensrättslig expertis.