1 Inledning
Vattenindustrin är branschorganisationen för konsulter, entreprenörer och produktleverantörer inom vattenrening och vattenbehandling. Vi arbetar för att skapa resilienta och långsiktiga lösningar där medlemmarna bidrar med innovation och kompetens för hållbara lösningar i ett gott affärsklimat.
Som branschorganisation tydliggör vi medlemsföretagens bidrag till att säkerställa en långsiktig och hållbar vatten- och avloppsförsörjning.
Vattenindustrin erkänner vikten av hållbar utveckling och genom samarbete med våra medlemmar strävar vi efter att integrera hållbarhetsprinciper i vår verksamhet och samt uppmuntra medlemmarna och branschen i sin helhet att göra detsamma.
2 Syfte
Syftet med denna policy är att beskriva hur Vattenindustrin som branschorganisation genom våra aktiviteter och medlemmar kan främja hållbara affärsmetoder inom branschen och stödja en omställning till en mer hållbar framtid.
3 Hållbarhetsprinciper
Vår hållbarhetsstrategi bygger på följande tre principer:
Miljöansvar: Vi uppmuntrar våra medlemmar och samarbetspartners att minska sitt ekologiska fotavtryck genom att effektivisera resursanvändning, minimera utsläpp och avfall samt främja cirkulära affärsmodeller.
Socialt ansvar: Vi förespråkar rättvisa arbetsvillkor, mångfald och inkludering, och att våra medlemmar och samarbetspartners verkar för att förbättra arbetsmiljön för sina anställda och stötta de samhällen de verkar i.
Ekonomisk hållbarhet: Vi stödjer affärsmodeller som är ekonomiskt lönsamma samtidigt som de tar hänsyn till sociala och miljömässiga faktorer, och främjar innovation som leder till långsiktigt hållbara lösningar och bra affärsklimat. Föreningen följer Teknikföretagens Branschgruppers uppförandekod, som ska ses som en tydlig signal om att vi aktivt verkar för en transparent och konkurrensneutral verksamhet inom Teknikföretagens Branschgruppers och dess branschföreningar. Koden återfinns i sin helhet här.
4 Mål och åtaganden (Aktiviteter med medlemmarna)
Vattenindustrin åtar sig att:
Uppmuntra till innovation och bästa praxis: Vi stödjer medlemmar i deras hållbarhetsarbete genom att sprida kunskap, främja bästa praxis och där lämpligt driva gemensamma initiativ.
Främja utbildning och medvetenhet: Vi tillhandahåller utbildningsresurser och plattformar för kunskapsdelning inom hållbarhetsfrågor.
Mätbarhet och rapportering: Vi uppmuntrar medlemmarna att sätta upp mätbara hållbarhetsmål och att regelbundet rapportera om sina framsteg.
Samverkan med intressenter: Vi samarbetar med relevanta aktörer, inklusive myndigheter, kunder och leverantörer, för att stödja hållbarhetsmål och öka medvetenheten kring hållbarhetsfrågor i branschen.
5 Hållbara möten och event (Föreningens aktiviteter)
Föreningens kärnverksamhet är att utgöra en kraftfull mötesplats för föreningens medlemmar. I detta ingår att anordna både fysiska och digitala möten.
Vattenindustrin strävar efter att arrangera hållbara möten och event genom att:
- Göra upphandling av fysiska anläggningar baserat på anläggningarnas eget aktiva hållbarhetsarbete och rapportering.
- Planera placering av event så hållbara transporter till och från eventen kan användas och premieras. Vattenindustrin uppmanar även till samåkning.
- Göra medvetna val och använda ekologiska och närproducerade råvaror i så stor utsträckning som möjligt.
- Genom att vara ansluten till Kranmärkt, en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten framför flaskvatten, visar vi att vi tar ställning för en bättre miljö.
6 Ständiga förbättringar
Vi strävar efter att kontinuerligt förbättra våra hållbarhetsinsatser genom att följa upp våra resultat, anpassa oss till nya forskningsrön och trender, samt anpassa policyn vid behov för att säkerställa dess relevans.
Antagen 2024.