Myter om dialog
i offentlig upphandling
Vattenindustrin tillsammans med Svenskt Vatten verkar för en ökad dialog mellan parterna inför en upphandling. Kampanjen Myter om dialog i offentlig upphandling är baserad på material från Upphandlingsmyndigheten om fem vanliga myter.
Förberedelse är nyckeln
till ett framgångsrikt projekt.
Upphandlingsmyndigheten har identifierat fem vanliga myter om dialog i samband med inköp och upphandling. Syftet är att öka dialogen mellan upphandlande myndigheter och leverantörer.
Myt 1. Jag bör inte prata med leverantörer
om jag står i begrepp att påbörja en upphandling.
Du både får och bör prata med leverantörer, och alldeles särskilt inför en upphandling. Dialog är en utmärkt metod för att myndigheten ska få bättre kännedom om det som ska upphandlas, om dem som levererar varan/tjänsten och om förutsättningarna på den aktuella marknaden. Det är en del av det förarbete som bör göras inför alla upphandlingar och utgör grunden för ett väl fungerande samarbete under avtalstiden. Dessutom minskar risken för missförstånd vilket ofta leder till fler kvalificerade och bättre anbud. Tänk på att föra dialogen på ett öppet och likabehandlande sätt genom att ge samma information till alla leverantörer. Glöm inte heller att dokumentera det du gör.
Myt 2. Jag måste bjuda in alla leverantörer
i Sverige/Europa om man anordnar ett möte.
Om syftet med dialogen är att myndigheten ska inhämta information är det lämpligt att bjuda in så brett som möjligt för att få ett så bra underlag som möjligt. Däremot finns det ingen regel som säger att samtliga potentiella leverantörer måste bjudas in. Myndigheten ska skaffa sig tillräckligt mycket kunskap om marknaden för att självständigt kunna utforma ett förfrågningsunderlag, och ingen av de deltagande leverantörerna ska kunna påverka utformningen till fördel för sig själva. Det innebär därför inte att man har brutit mot likabehandlingsprincipen om man inte har bjudit in samtliga leverantörer. Gör en ordentlig undersökning av marknaden och motivera tydligt varför du väljer att endast prata med ett urval.
Myt 3. Jag får inte prata i
enrum med en leverantör.
Beroende på syftet med det enskilda mötet och hur marknaden ser ut kan det både vara tillåtet och nödvändigt. Om dialogen förutsätter att företagen lämnar sådan information som kan innebära en konkurrensnackdel om den blir allmänt känd kan en-till-en-möten vara det enda sättet för myndigheten att få svar på sina frågor. Om du planerar att bjuda in till en-till-en-möten är det emellertid viktigt att du har tänkt igenom syftet och att det finns en på förhand satt agenda som följs strikt vid samtliga möten. Detta är viktigt både för den upphandlande myndigheten och för leverantören. Genomför möten som undersökande intervjuer och var restriktiv med att dela information om krav, upplägg och liknande med leverantörerna. Det är även bra att föra protokoll om vad som behandlas under mötet.
Myt 4. Jag får inte tala om när
en upphandling ska annonseras.
Tvärtom. Om en leverantör frågar när en upphandling ska genomföras går det bra att informera om planerad tidpunkt, förutsatt att du ger samma svar till samtliga som frågar. Det ger inte någon leverantör en otillbörlig konkurrensfördel utan är ett bra sätt att skapa intresse för upphandlingen. Då ökar chanserna att få in fler anbud och möjligheterna att göra en bra affär blir större. En del upphandlande aktörer väljer även att förhandsannonsera sina kommande upphandlingar eller att lägga ut information om kommande upphandlingar på sina webbplatser, vilket är ett bra sätt att hålla marknaden informerad om sina planer.
Myt 5. Jag ska inte belasta leverantörer med dialog inför en upphandling
– de har för mycket att göra för att hinna svara på frågor.
Detta stämmer i de allra flesta fall inte alls. Det stora flertalet leverantörer önskar ökad dialog och visar stort intresse för kommunikation och erfarenhetsutbyte med den offentliga sektorn. För de mindre företagen med bara ett fåtal anställda kan det emellertid ibland vara svårt att frigöra resurser för att föra dialog, samtidigt som de kan ha mycket värdefull information. Det kan därför vara mödan värt att anpassa dialogen på ett sådant sätt vad gäller exempelvis omfattning och tider för möten att även mindre företag har möjligheter att delta.

Dialog & samverkan
ger pang för pengarna
”Vattenindustrin verkar för upphandlingar som minskar antalet överprövningar samt förbättrar genomförandefasen för samtliga parter. Vi vill bidra till att säkra vattentillgången för en stark och trygg samhällsutveckling.”
Björn Storgärd, WSP samt ordförande
för fokusgruppen Projektgenomförande & Upphandling

Fördelarna med
tidig dialog
Genom dialog med potentiella leverantörer och andra marknadsaktörer får upphandlande myndigheter och enheter en bättre bild av vilka lösningar som finns på marknaden eller som kan utvecklas. Dialogen leder ofta till fler lösningsförslag från fler leverantörer, och på så vis en förbättrad konkurrens och effektivare upphandlingar.
Hållbar Upphandling
Vattenindustrin verkar för att skapa ett gott affärsklimat
och leverera lösningar av hög kvalitet och med ett långsiktigt perspektiv.